Tietoa meistä

Siuron Tuiskun historiaa

Siuronkosken kivisilta rakennettiin aiemman puusillan tilalle alunperin vuonna 1874. Suuren tulvan seurauksena vuonna 1899 silta kuitenkin romahti ja rakennettiin valtion tuella uudelleen vuonna 1902. Tuosta sillasta on sellaista juttua, että suoniemeläisillä ei ollut asiaa sillan yli Siuroon, eikä siurolaisilla Suoniemen puolelle. Tuolloin perustettiin uusi kievaripaikka Siuroon, joka olikin käytössä 1920-luvulle asti.

Siurossa perustettiin oma työväenyhdistys vuonna 1904, ja jäseniä oli seuraavana vuonna jo 157. Samalla perustettiin maineikas urheiluseura Tuisku. Oma työväentalo saatiin nousemaan Siuronkalliolle 1907. Kansan suussa kulki sitkeästi tarina, jonka mukaan kirkkoa ja työväentaloa rakennettiin kilpaa. Siuron kirkko valmistui vuonna 1910.

Sivuille tulossa pian lisätietoja ja kuvia yli 100 vuotiaan Siuron Tuiskun historiasta, Tuiskun kannatusjäsenyydestä ja paljon muuta!

(lähde: Siuro.info)